השקעה רגילה מול השקעה עם אופציות – דוגמה

במצב של היום – לאחר שנים של עליה בשווקי המניות ללא כל תיקון משמעותי – השקעה במניות היא כ- “התאבדות” לתיק ההשקעות שלנו. הסיכון היום הוא מאד גבוה. בנוסף – כל הכספים “המנוהלים” שלנו בגופים הפיננסים המוכרים חשופים לסיכון הזה ואינם מוגנים (מסיבות שלא כאן המקום לדון בהן).
 
אופציות הוא כלי בעל קונוטציה שלילית וחוסר הידע הקיים לגביו הוא גדול ממה שמקובל לחשוב. אבל שימוש נכון באופציות לניהול תיק השקעות הוא מרתק מבחינת אפשריות ההגנה והתשואה העודפת שהוא מאפשר.
 
בהקשר להגנה – הדבר דומה לקניית ביטוח על רכב. רובנו משלמים אלפי שקלים לשנה עבור ביטוח נכס שערכו יורד בכל שנה. אופציות מאפשרות קניית ביטוח על תיק ההשקעות שלנו. למה לשלם ביטוח על נכס שערכו יורד ולא לשלם ביטוח על נכס שבמהותו הוא עולה בערכו כל שנה וחשוב לנו הרבה יותר?
 
איך שימוש באופציות בתיק ההשקעות שלכם עושה הבדל עצום? דוגמא:
 
בואו נבדוק השקעה בשלושה תרחישים שונים:
יש בידכם סכום כסף פנוי של כ- 70 אלף שקלים, אינכם מתכוונים להשתמש בכסף הזה בשנתיים הקרובות, אתם רוצים להשיא עליו תשואה ולכן אתם מחליטים  לקנות בסכום הזה מניות של חברת אפל.
 
אינני נכנס לשיקול האם נכון או לא נכון לקניות מניות של חברת אפל בעת הזאת ואינני שופט את ההחלטה. אני מתייחס להחלטה  לקנות את המניות כעובדה מוגמרת ובודק שלושה תרחישים לביצועה.
מספר הערות לפני תיאור התרחישים:
  1. אני מתעלם לחלוטין מנושא עמלות הקשורות בביצוע פעולות בנ”ע שכן הן הרבה פחות משמעותיות בביצוע פעולות השקעה לטווח ארוך (למעט עמלת החזקת מניות שנגבות ע”י הבנקים שגם הן כמעט ואינן מקובלות היום).
  2. אני מניח לצורך הפשטות שער דולר קבוע לאורך כל תקופת ההשקעה.
 
תרחיש ראשון
שער מניית אפל עומד בזמן כתיבת דוגמה זו על 188.59 $ למניה. לצורך הדוגמה נניח שמחיר המניה הוא 190 $ בדיוק.
 
שער הדולר עומד על כ- 3.6 שקלים לדולר.
 
כלומר – בסכום של 70 אלף שקלים אתם יכולים לקנות מעט יותר ממאה מניות.
 
עובדה שהבנתה כרגע אינה מהותית אך היא חשובה להמשך:  חוזה אופציה יחיד בוולסטריט הוא על 100 מניות. לכן  אתם קונים בדיוק מאה מניות של אפל. סך ההשקעה תהיה לכן 19,000 $  (שהם 68,400 ₪).
 
סיכום ההשקעה:
סכום ההשקעה: 19,000 $
נכס: מנית אפל
משך ההשקעה: שנתיים.
 
בואו נבדוק את ההשקעה:
כאשר אתם קונים מניה, אתם חשופים ב-100% לשינוי במחיר המניה.
אם המניה עלתה 10%, הרווח שלכם יהיה 10%.
אם עלתה בתום התקופה ב – 50%, הרווחתם 50%.
החשיפה במקרה זה לסיכון היא מכסימלית – 100% סיכון.
אם המניה התרסקה ונפלה ב-50%, הפסדתם 50% מערך התיק שלכם.
לצורך הדוגמה נהיה אופטימיים ונניח ששער מנית אפל בתום השנתיים להשקעה עלה ל – 310$.
הרווח מההשקעה הוא – 120$ למניה, כלומר 12,000 $ שהם כ- 63% תשואה. לא רע.
 
שימו לב – המניה יכולה גם לרדת בעשרות אחוזים ובמקרה כזה זה תפסידו את כל אותם עשרות אחוזים.
 
תרחיש שני
שני התרחישים הבאים כוללים פעולות באופציות. ייתכן שחלק מהמושגים והפעולות המתוארות לא יהיו ברורים במלואם – נסו להבין את המהות.
 
תזכורת – חוזה אופציה יחיד בארה”ב הוא על 100 מניות.
 
התרחיש השני הוא קניית מניית אפל כנ”ל ובמקביל קניית  אופציה PUT בכסף לשנתיים – שנותנת הגנה מלאה מפני ירידה בערך המניה.
במילים אחרות – אתם קונים ביטוח שמגן עלכם מפני ירידת הערך של ההשקעה שלכם – הגנה מלאה, כלומר הורדתם את סיכון התיק שלנם מסיכון של 100% לאפס סיכון.
 
בואו נבדוק מהי עלות הביטוח:
מחיר  אופציה PUT בכסף לתקופה של 768 ימים מהיום הוא 2,360 $ (מחיר אמיתי של האופציה היום ).
 
אתם מחליטים להחזיק את המניה לתקופה של שנתיים, כלומר 730 ימים. היות ותקופה זו קצרה מאורך חיי האופציה, הערך של האופציה שקניתם לצורך הביטוח יהיה חיובי (אומנם בשיעור קטן) גם בתום תקופת ההשקעה כי יישארו עוד 38 ימים עד לפקיעתה ותוכלו למכור אותה בשוק. אבל נתעלם מעובדה זו. בהנחה שהמניה עלתה – נניח שאבדתם את  מחיר כל הביטוח.
 
שוב נהיה אופטימיים ונניח לצורך הדוגמה ששער מנית אפל בתום השנתיים להשקעה עלה ל- 310$.
 
הרווח שלכם מההשקעה הוא 12,000 $ פחות 2,360$ עלות הביטוח, כלומר 9,640$ בלבד או כ- . 51%. בהשוואה למשקיע שקנה את המניה בתרחיש הראשון התשואה שלכם קטנה ב- 12%, אבל – זוהי תשואה בתיק שהסיכון בו הוא אפס לעומת סיכון מלא של 100% בתרחיש הראשון.
 
מי שמשקיע במניות מצפה לקבל תשואה של עשרות אחוזים בשנה בתמורה לסיכון הגבוהה שהוא לוקח. אף משקיע לא נכנס להשקעה במניות תמורת תשואה של אחוזים בודדים בשנה. התרחיש הנ”ל של עליית המניה למחיר של 310$ בתום שנתיים הוא תרחיש  מתון – גם בהשוואה למציאות – מניית אפל עלתה בשנתיים האחרונות ב- 112% לא שווה לכם לותר על קצת תשואה בשביל לישון בשקט ולהיות מוגנים ב- 100%?
 
נדגים כיצד האופציה מגינה עלינו.
עכשיו נהיה פסימיים ונניח שמחיר המניה בתום השנתיים ירד בשיעור של 50%. מחיר האופציות יהיה כזה שהוא מפצה אותנו על מלוא שיעור הירידה במחיר המניה (ולעיתים אף יותר, תלוי בתזמון הירידה), כך שלא ניזוקנו בכלל מהירידה במחיר המניה. גם במקרה של ירידה במחיר המניה אפילו לאפס, ההפסד שלנו מוגבל לגובה מחיר הביטוח שקנינו בלבד.
 
תרחיש שלישי
כאמור – אתם רוצים להשקיע  19,000 $ לתקופה של שנתיים. אתם רוצים שכל הכסף הזה יהיה חשוף לשינויים במחיר של מניית אפל.
 
התרחיש השלישי מאפשר לכם חשיפה מלאה למחיר מניית אפל בדרך קצת יותר מתוחכמת: כדי שאתם תהיו חשופים ב- 19,000 $ לשינוי במחיר מניית אפל מספיק לכם לקנות אופציה CALL אחת על מניית אפל במחיר שיהיה קטן בהרבה מאשר אם תקנו את המניה בכל הכסף. את שאר הכסף שיישאר בידכם תוכלו להשקיע בדרכים אחרות שישיאו תשואה נוספת (אם כי נמוכה יותר).
 
קניית אופציות CALL מאפשרת לכם ליהנות באופן מלא מעליית מחיר המניה, בעלות שהיא שבריר ממחירה האמיתי.  הסכום המכסימלי שאתם יכולים להפסיד במידה וטעיתם  הוא מחיר האופציה שקניתם. אבל – ההפסד לעולם  לא יהיה מכסימלי (מחיר כל האופציה) כי אתם תסגרו את הפוזיציה מוקדם יותר כאשר האופציה עדיין שווה כסף.
בנוסף – התרחיש השלישי מאפשר לכם לצבור רווחים במהלך הדרך, כך שאם צדקתם בהתחלה וטעיתם בהמשך – עדיין תרוויחו כסף. אם צדקתם לאורך כל הדרך –תרוויחו הרבה יותר מאשר בשני התרחישים הקודמים (אפשרות זאת לא תידון כאן).
התרחיש השלישי עובד כך:
במקום לקנות 100 מניות אפל ולשלם עליהן 19,000 $ אתם תיקנו אופציה CALL, לתקופה של 404 ימים (אופציה קצרה יותר זולה יותר) שמחירה האמיתי בשוק עומד היום על סך של כ- 1,700$ (פחות מעשירית מעלות קניית המניה).
נניח שהמנייה עלתה  והגיעה למחיר של  250  לאחר 300 ימים:
מחיר האופציה שקניתם יהיה 8,100$ (ערך אמיתי מחושב ע”י מחשבוני אופציות).  בנקודת הזמן הזאת אתם יכולים לעשות מספר דברים, אך הדבר החכם לעשות הוא לממש רווח, ולהמשיך להחזיק במניות דרך אופציה אחרת. להזכירכם – ההשקעה היא לתקופה של שנתיים.
 כלומר:
תמכרו את האופציה במחיר של 8,100$ ותקנו אופציה CALL חדשה שמחיר המימוש שלה הוא המחיר העדכני של המניה. כלומר, תקנו אופציה CALL במחיר מימוש 250 לתקופה של עד תום השנתיים. אופציה כזו תעלה לכם מחיר דומה למחיר ששילמתם על האופציה הראשונה  (כי התקופה לפקיעה דומה) כלומר כ- 1,700$.
 
אז בסיכום עד כה התזרים שלכם הוא:
-1,700
+8,100
-1,700
 
כלומר  4,700$. הרווח של 4,700$ הוא כסף שלכם – שנשאר אצלכם בכיס בשלב זה גם אם המניה תצנח למחיר של אפס, ואתם עדיין מחזיקים במניות וממשיכים ליהנות מעלייתן.
 
נניח שהמניה ממשיכה לעלות ומגיעה למחיר של 310$ בסוף התקופה. מחיר האופציה החדשה שקניתם יהיה גבוה מ- 6,000$ (היות ונשארו עדיין 38 ימים עד לפקיעה), נניח 6,500$. תמכרו את האופציה והרווח החדש שנותר בידכם הוא 4,800$ (6,500-1,700) נוספים.
 
כלומר, בתום השנתיים הרווחתם 9,500$ בתיק בסיכון אפס.
משקיע שקנה את המניה במחיר של 190$ הרוויח 120$ על כל מניה, כלומר הרווח שלו הוא 12,000$. מצבו בדיעבד יותר טוב משלנו.
אבל:
  1. הוא היה החשוף לסיכון מכסימלי (הרבה לילות ללא שינה).
  2. הוא אינו מרוויח אם המניה עולה, ואז יורדת.

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד