האם אופציות הן כלי מסוכן?

“נגזרים הם נשק פיננסי להשמדה המונית” Warren Buffett
זה מה שכתב המשקיע הגדול בעולם בשנת 2002 במכתב השנתי לבעלי המניות של Berkshire Hathaway.
 
למה אני נותן בתחילת המאמר ציטוט שכל כך לא משרת את מטרתי?
התשובה – כי אני מבין את החשש שלכם, ואני אנסה לפזר אותו.
 
אופציות הן אחד הסוגים של נגזרים.
הנגזרים פותחו במקור ככלי שנועד לאפשר למשקיעים לבצע ביטוח על השקעותיהם מפני תנודות בלתי צפויות. שימוש נכון באופציות מאפשר השקעה בסיכון נמוך באופן משמעותי ביחס לכל השקעה אחרת.
 
בגלל המינוף הגבוה שנגזרים מאפשרים ובגלל התנודות החדות במחירם הם הפכו עד מהרה לשמש נכס השקעה ספקולטיבי (מסחר בסיכון מאד גבוהה שמטרתו גריפת רווחים גדולים ומהירים) אטרקטיבי בפני עצמו. מכאן נוצר המוניטין להיותם נכס השקעה בסיכון מאד גבוה. שימוש ספקולטיבי בנגזרים הוא אכן נשק פיננסי להשמדה המונית.
 
מדוע מסחר ספקולטיבי בנגזרים הוא נשק להשמדה המונית?
התשובה די פשוטה ואינטואיטיבית: מבנה שוק הנגזרים זהה במהותו למבנה של חברות הביטוח.
הנגזרים הם למעשה סוג של פוליסות ביטוח על נכסים פיננסים. אבל בשונה מפוליסות ביטוח רגילות, מחירם של הנגזרים משתנה והם ניתנים למסחר עד למועד פקיעתם. חברות הביטוח מרוויחות הרבה מאד כסף ממכירה של פוליסות. רוב הפוליסות אינן ממומשות – או בלשון הנגזרים – פוקעות חסרות ערך ומכאן הרווח העצום של חברות הביטוח. ספקולנטים שסוחרים בנגזרים מנסים להרוויח כסף מקנייה של פוליסות. היות וכאמור רוב הנגזרים פוקעים חסרי ערך, ברור מדוע רוב הקונים של נגזרים אלו מפסידים את כספם.
ישנן כמובן סיבות נוספות מדוע רוב הספקולנטים מפסידים ממסחר בנגזרים אבל לצורך הבנתן נדרש ידע רחב יותר. באופן סטטיסטי מעל 90% מהעוסקים במסחר ספקולטיבי בנגזרים מפסידים את מרבית או כל כספם. למרות זאת, רוב המסחר בנגזרים כיום הוא מסחר ספקולטיבי.
 
אם הסיכון ידוע – מדוע רוב המסחר בנגזרים הוא מסחר ספקולטיבי?
התשובה לכך היא שילוב של שני גורמים:
  1. התנהגות המחירים של הנגזרים – מחיריהם של נגזרים משתנים בעשרות ולעיתים מאות אחוזים ביום, פיתוי עצום.
  2. החשוב יותר, הקשר למדעי הפסיכולוגיה. שלא תטעו – גם בגופים הפיננסים הגדולים והמכובדים בעולם יושבים בני אדם. וכבני אדם – גם הם נתונים להטיות התנהגותיות. עדות ברורה לכך הוא משבר 2008 וקריסת גופים פיננסים רבים 2008 כשהבולטים בניהם הם Lehman brothers ו- AIG. רוב בני האדם מתקשים לעמוד בפיתוי של עשיית רווחים קלים ומהירים. זו הסיבה שיש כל כך הרבה בתי קזינו בעולם.
אופציות הן כמו אקדח: תעשה בו שימוש לא נכון – הוא יכול לפגוע בך. תעשה בו שימוש נכון – הוא יכול להציל את חייך.

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד